måndag 3 augusti 2009

The soundtrack of my life...just nu i alla fall

Jag hörde för en knapp vecka sedan första strofen i en låt. Jag älskade den från första stund. Kunde det vara BWO? Nej, det blev falsettsång - Scissors sisters? Nej, MIKA! JAAA!!! Han är tillbaka!!!!

Efter det lyssnade jag på låten via YouTube typ 100 ggr, för den går inte att köpa ännu. Men i fredags hade de plockat bort den! "Videoklippet är tyvärr inte tillgängligt i ditt land på grund av upphovsrättsbegränsningar." - sedan när började detta gälla? Jag är ju helt lämnad vind för våg här - det går inte att köpa låten, och jag får inte titta på videon?! Måste man gå tillbaks till situationen som rådde när jag var 12? Ha på MTV i bakgrunden i ca 3 h för att det kanske kommer en låt man gillar? Förresten hade vi inte ens MTV, vi fick inte tre kanaler förrän jag fyllt 13. MTV kunde man titta på hos kusinerna eller de få tillfällen man bodde på hotell. Nuförtiden är dessutom MTV så dåligt så de visar knappt någon musik alls. Stenålder.

Så nu får man leta upp alternativa sidor istället:
(Reviderat 4augusti: den videon blev borttagen den också. Men Mikas egen hemsida kan väl ändå inte vara lika elaka?!)



Annars var det egentligen menat att det skulle vara endast och enbart U2 förra veckan, då jag kommit över en biljett till deras konsert i Göteborg den 31 juli. En helt otrolig upplevelse - monster till scen, utomjordisk ljusshow och fantastisk musik som rockade ett näst intill fullsatt Ullevi. Jag har varit på stora konserter förut, men det här var nog den största, 57 000 personer var där! Det var sanslöst att höra allsången, se alla vifta vitt i inledningen och att få igång vågen runt hela arenan! Jag sjöng med i allt och var otroligt hes när jag lyckades ta mig därifrån efteråt.

De spelade mest från nya skivan, men även en del från den skiva jag fortfarande räknar som den bästa jag äger: Achtung Baby. De spelade till och med min favoritlåt, Mysterious ways. Bäst tyckte jag dock de gjorde Vertigo, samt extranumren där det var tydligt att vi hade varit en bra publik!

Hittade inte Vertigo i vettig kvalitet, men dock Mysterious ways på YouTube från konserten. Men som vanligt - upptagningar är en sak, live på plats en helt annan. Klycha men dock sanning: Ni skulle vart där!



Nic och jag ska se till så att vi ser U2 tillsammans nästa gång vi får chansen. BÅDE i Sverige som i Italien!

1 kommentar:

Markus Blomberg sa...

Åh, vad glad jag blir för din skull! Linda var också och såg dem nu och hon var helt rörd till tårar av hur bra hon tyckte de var. Avundsjuk!