måndag 3 november 2008
Äntligen marginalen på rätt sida!
Innan loppet ledde Lewis värdsmästerskapet med 7 poäng. Det innebar att om tvåan, Felipe Massa tog hem segern (vilket var väntat eftersom sista loppet gavs på Interlagos i hans hemland Brasilien) och Lewis tog mindre än 3 poäng, skulle Felipe Massa bli världsmästare istället. Lewis låg hela loppet på fjärde eller femte plats (5 resp 4 poäng) och säkrade världsmästar titeln.
Mot slutet av loppet började det dock regna och efter byte till regndäck när det bara ver fem varv kvar hamnade Lewis på en femte plats. Efter honom låg Sebastian Vettel som ju vann Italiens Grand Prix, med en bil som var mycket starkare så här i slutet av loppet. Vettel körde om, vilket gjorde att Hamilton helt plötsligt låg på en sjätte plats, som hade gjort Massa till världsmästare istället.
Själv håller jag på att dö hemma i soffan över att livet kan vara så jävligt och att marginalerna alltid verkar vara på fel sida för Hamilton. Förra årets världsmästartitel förlorade han nämligen just på sista loppet, också det i Brasilien.
På sista varvet , i någon av de sista kurvorna, blir Lewis världsmästare igen. Då har Massa redan gått i mål och Ferrariteamet har börjat fira. Men tysken Timo Glock blir omkörd, av både Vettel och Hamilton, eftersom Glock aldrig bytte till regndäck och nu hade fullt sjå med att hålla bilen på banan. Plötsigt är Hamilton uppe på femte plats igen och är världsmästare! Massa är ledsnast i världen, men jag är bara så glad över att Hamilton äntligen fick segern, som han borde fått redan förra året (även om det då var rätt OK med att Ferrari tog hem segern, eftersom det innebar att Kimi Räikönen blev världsmästare.
DN rapporterade idag inte bara om loppet utan även om vinnaren Lewis Hamilton. En kort artikel om hur han jämförs med Tiger Woods och att man hoppas att han kan bredda Formel 1-publiken. I all välmening väntar jag dock fortfarande på en kvinnlig förare! ;)
måndag 15 september 2008
Lillebror slog storebror
Igår gick Italiens Grand Prix av stapeln. Deltävlingen på Monzabanan inom Formel 1. Monza ligger i Lombardiet i norra Italien, utanför Milano. Monza är hemma arena för det stora italienska Formel 1 stallet Ferrari.
Översiktsbild av Monzabanan, bild från den eminenta hemsidan jag numera inte klarar mig utan; dailyf1.com . De gula cirklarna ska ange var bästa omkörningsområdena ligger.
Som de flesta vet är Ferrari ett av de allra bästa stallen. Men det är en sak de inte riktigt klarar, i alla fall inte i år. Det är regn.
Regn var det gott om på Monza under helgen. Speciellt under kvalificeringen på lördagen, men även under början av söndagens lopp. Så fort banan blir blöt blir Ferraribilarna oberäkneliga och svårkörda. Förarna Massa och Räikkönen som vi är vana att se i absoluta toppen, gick istället in på 6:e och 9:e plats.
Men trots detta fick vi höra den italienska nationalsången på Monzabanan igår (för nationalsång spelas först för förare, sedan för bilen). Ett annat italienskt stall går nämligen och vinner hela deltävlingen. Nämligen Toro Rosso. Bakom ratten på Toro Rosso-bilen sitter ingen av de förare som brukar leverera på topp, utan den unge Sebastian Vettel. Toro Rosso och Vettel är de som bemästrar vädret och banan bäst både under kvalificeringen och under loppet. Kvalificeringen gör han bäst av alla och får starta längs fram, och under själva loppet kör han säkert och välplanerat. En vacker seger.
Det här är en skräll. Toro Rosso hette för så sent som för två år sedan Minardi och var då ett riktigt bottenstall. Minardi tog under hela sin verksamma tid aldrig en seger eller ens någon poäng. Nu med den nya finansiären (gissa vilken energidryck?!) har man lyckats med både seger och poäng, på bara två år.
Det här är jätteroligt. Sebastian Vettel är den yngste person som någonsin vunnit ett lopp. Med varje vinst och varje poäng delas prispengar ut, och det är jätteroligt när små stall får vara med och dela på dessa prispengar, istället för att det är de stora drakarna (Ferrari och McLaren-Mercedes) som kivas om dem. De har ju ganska gott om pengar i alla fall. Förhoppningsvis får italienarna också upp ögonen för andra italienska stall än Ferrari. Ferrari själva får fundera på varför lillebror, eller det stall som ärver deras fjolårsmotorer, kan klara sig bättre än de själva.
Segrarna från gårdagens lopp, Heikki Kovalainen (2:a), Sebastian Vettel (1:a) och Robert Kubica (3:a). Bild från dailyf1.com.
Läs mer hos DN.
lördag 6 oktober 2007
Ferrari eller McLaren?
Världens bästa Mercedesreklam!
Mika lade ner sin F1-karriär för att vara pappaledig åt Hugo, och då skaffade hans stall, McLaren-Mercedes genast en ny finländsk förare, nämligen Kimi Räikkönen. Den begåvade unge (och snygge) Kimi med sina isblå ögon ersatte naturligtvis snabbt Mika i allas hjärtan och McLaren-Mercedes hade en ny finsk stjärna. Detta gjorde ju också att de starkt befäste sig om den finska publiken och om mig. McLaren var mitt team!
Men till denna F1-säsong fick jag ett problem. Kimi har bytt och kör numera för Ferrari som hela tiden varit det stora konkurrentteamet, det stall som McLaren hela tiden tävlat mot. Nu utan Schumacher, men med Kimi. Så, när jag nu avskytt Ferrari i flera år, ska jag plötsligt börja älska dem istället? För att Kimi numera kör för dem?!

Kimi i sin numera röda Ferraridräkt - hata eller älska?!
Säsongen kom igång utan att jag bestämt mig, även om det lutade åt Kimis håll. McLaren hade ju inte försett honom med tillräckligt bra bilar för att han skulle kunna bli världsmästare för dem, så självklart byter han till konkurrenterna. Kimi vinner första loppet för säsongen och allt ser väl ut.
Sedan kommer McLarens ny unge oerfarne förare Lewis Hamilton och kör formidabelt. Han blir tvåa och sitt sjätte lopp vinner han, medan det börjar gå sämre för Kimi. Lewis är sensationellt bra sitt första år som F1-förare, och har stor möjlighet att redan i år bli världsmästare. Dessutom verkar han oerhört sympatisk och plötsligt börjar det som Kimis kritiker hävdat ett tag att ha lite sanning i sig: Kimi kanske kör för hårt med bilarna, så att de går sönder... Jag börjar vela i mitt beslut att vara Ferrarisupporter.
Nu äntligen till Florensanknytningen. En av kvällarna då vi var där blev vi hämtade vid hotellet av Nic och hennes far.Vi skulle äta middag hemma hos dem, men innan dess tog de oss till Forte Belvedere för att titta på utsikten och se solen gå ner över Florens. Där pratade Mr Emerson med Nics far bland annat om vilka bilfärger som var vanliga i Italien, jämfört med i Sverige (enkel konversation, alla kan färger och ordet bil oavsett hur mycket man glömt av ett språk man en gång har läst). Vi hade funderat över bilfärgerna tidigare (typ silvermetallic i Sverige, mycket rött i Italien). jag blir inkastad i konversationen och får förklara att jag inte är intresserad av bilar alls. Något Mr Emerson snabbt konstaterar vara osant eftersom jag gillar Formel 1.

Solnedgång över Florens.
Jag erkänner och får samtidigt förklara mitt dilemma över denna säsong för Nic. Nic förstår men menar att det är LIVSVIKTIGT att följa en förare framför ett team och att Kimi gör MYCKET bättre resultat i Ferrari och att jag inte ens borde tänka tanken på att stanna hos ett så URFÅNIGT stall som McLaren.
Ferrari är ett italienskt stall. Nic vill bara få över mig på deras sida. De bryr sig mindre om förarens namn är Michael Schumacher eller Kimi Räikkönen, så länge det går bra för bilen.
Ja, så vad ska jag göra? Tydligen borde jag gilla Ferrari eftersom det både är finskt och florentinskt rätt att göra det.
Så snälla Lewis Hamilton. Varför är du så trevlig och begåvad? Varför leder du poängligan med bara två lopp kvar, och varför har du kvalat in som bästa förare till morgondagens och säsongens näst sista lopp? Det hade varit mycket enklare att vara Ferrarisupporter om du inte gjorde det.
Snälla du, gå inte och bli världsmästare ditt första Formel 1-år. Jag klarar inte av att vara Ferrarisupporter om du gör det!


