Visar inlägg med etikett Malmö. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Malmö. Visa alla inlägg

måndag 18 augusti 2008

Timo och Malmöfestivalen

Det här inlägget får bli en liten paus i den historiestafett som jag just nu är inne i på bloggen. Den återupptas snart. Jag ska bara uttrycka lite glädje och förälskelse först...

De allra flesta som jag känner vet att den stad i Sverige som jag gillar bäst är Malmö. Malmö blev mitt hem när jag studerade, och är det fortfarande även om jag inte bor där just för tillfället. Som tur är, är banden till Skåne och Malmötrakten fortfarande starka, vilket gör att jag kan besöka Malmö ganska ofta trots allt.

Ett givet tillfälle för besök är naturligtvis under Malmöfestivalen. Eftersom jag numera bor så pass långt bort att jag inte kan pendla varje kväll, har det blivit besök under lördag-söndag de senaste åren. Nog för att man alltid missar något, som naturligtvis måste ske på en onsdag eller en annan dum vardag. När jag bodde i Malmö och föreläsningarna inte började förrän i september, var man ju inne på alla aktiviteter varje kväll...

Men i år ska jag inte klaga alltför mycket (även om jag gärna vill se Dropkick Murphys imorgon) för vi var inne på en heldag på festivalen i lördags! Mycket god mat, gratis film i filmtältet, filmquiz, Looptroop och framför allt TIMO RÄISÄNEN!

Jag var eld och lågor över att den enda kvällen jag hade möjlighet att gå på någon av konserterna så fick jag chansen att se något jag verkligen ville se! Timo har länge varit en favorit, speciellt sedan förra sommaren som han räddade genom "Sweet Marie". Tyvärr fick jag se honom ensam, eftersom Mr Emerson blev akut jättetrött, och fick gå och lägga sig i bilen. Konserten började nämligen inte förrän 23.35.

Jag har aldrig varit riktigt bra på att skriva recensioner av konserter, men jag hade jättekul! Jag älskade varje minut.Timo förtjänade absolut guldmicken på P3 guld tidigare i år, för han är en otrolig live-artist! Bandet öste järnet, det som låter popigt på platta blev stenhård rock på scen, vilket jag alltid gillar! En rejäl skvätt humor fanns också, varför skulle Timo annars avbryta "Don't let the devil ruin it all" i mitten och sjunga en långsam version av "Bailando" innan han fortsatte! Jag skrattade och sjöng med i båda.


Den här kassa bilden försökte jag ta på Timo under "Bailando". Jag har lite att lära innan jag behärskar min mobilkamera.

Jag skulle kunnat producera det här inlägget direkt efter konserten, men jag var tvungen att få Mr Emerson i säng. Jag kunde ha skrivit detta igår, när jag kom hem. Men genom att vänta till idag har jag givit tillräckligt mycket tid för folk att lägga upp snuttar från konserten på YouTube. Skönt att andra kan sina mobilkameror bättre än jag!


Allsång till "Fear no darkness promised child". Timo lägger sig ned och gör Meckahälsning till oss för att vi sjöng så bra.


Slutligen får jag väl erkänna att jag numera älskar Timo över allt annat (lugn, det brukar gå över på en vecka) och att jag väl får ta mig i kragen och skaffa den skiva jag saknar av honom snart.


Short in English:
I went to Malmö to visit the city festival there this Saturday. We had a great day that ended with me (only me, Mr Emerson was too tired and fell asleep in the car waiting for me) going to a concert with Timo Räisänen. It was splendid and he really rocked!!! I loved every minute of it and I am so sending copies of his albums next time! Until then, enjoy this!

lördag 22 september 2007

Favoritstäder

Det blogginlägg som jag arbetat med i en vecka är fortfarande inte färdigt, och jag är lite tveksam om det kommer avslutas ens nu under helgen. Därför kommer detta lilla mellanstick. Nu låter det som att jag bara vispat ihop något snabbt, men det krävdes riktigt mycket tankearbete: att välja ut, motivera och placera. Så, kommentera, fundera själva och lista era egna favoritstäder!

10 – Ystad
Ett par år sedan hade jag ett sommararbete där, som gick ut på att skriva en guide till stadens parker, träd och trädgårdar. Jag gick och cyklade runt i Ystad hela sommaren, med underbart väder till sällskap, och hade jätteroligt. Funderade en hel del på stadens gamla hus och historia.

9 – Cordoba
En andalusisk stad ville jag ha med, det stod mellan Granada och Cordoba. Jag valde Cordoba därför att den moriska gamla moskéen gjorde ett större intryck på mig. Floden med kohägrar medan solen går ned var heller inte så tokig.


Solen går ned över moskén/katedralen i Cordoba.

8 – Göteborg
Har jag älskat sedan min första bokmässa med tillhörande Lisebergsbesök. Det har sedan växt till att uppskatta staden ännu mer, med uppstoppade valar, seriebutiker, parker, engelska tapetbutiker och fortfarande den älskade bokmässan!

7 – Köpenhamn
Nära, men ändå något helt annat. Med en lättsam stämning, mycket konst och museer, ett tivoli och vaxmuseum mitt i staden. Dessutom så utomordentligt enkelt att ta sig dit, med tåg landar man mitt framför Tivoli, med billig spritbutik inom 200 m avstånd. Och… Naturligtvis Faraos Cigarrer inte att förglömma. Bör dock besökas när det är öppet!!!

Palmhuset i Köpenhamns botaniska trädgård.

6 – Visby

Överraskar mig jämt. Man förstår inte fördelarna med isolering förrän man varit på Gotland. Jämfört med Öland är allt öppet, hela tiden, inte bara på sommaren, och man rör sig i en storstad, eftersom det inte finns någon annan stad. Nära till havet och De Badande Wännernas botaniska trädgård gör det lilla extra!


5 – Beijing
Stort, skrämmande, fantastiskt, överväldigande. God mat, billiga kläder, massage för en 50-lapp på hotellet… Kinesiska muren, den förbjudna staden, gamla kejserliga parker, internationalen på kinesiska. Väldigt mycket av Kina men utan fattigdomen på landsbygden.

Eder Lucy på Kinesiska muren i januari 2005.


4 – Helsingfors
Min favorit bland de Nordiska huvudstäderna. Centrum är relativt litet, och därför överskådligt, mycket arkitektoniskt stilrent. En stad med ett levande centrum, inte som Stockholm, där det är för dyrt för folk att bo i de centralaste delarna. Finska, men även Svenska, muminshop, Arabia, Sveaborg, Ateneum med finsk nationalromantisk konst och gångavstånd till allt!

Muminutställning på porslinsmuseet hos Arabia 2005.


3 – Paris
Vive la France! Maken till parker har jag inte upplevt någon annanstans, Lägg in Parc Buttes-Chaumont bland sevärdheterna nästa gång ni är där, ni kommer inte ångra er! Frankrike är dessutom seriernas hemland, med seriebutiker som ser ut som museer! Fantastiska byggnader, myllrande folk, impressionistkonst och jugendstil av högsta klass och det bästa: Je peux parler français avec les gens!

Jag i Parc Buttes-Chaumont i Paris 2002.


2 – Malmö
Mitt älskade Malmö som jag kommer flytta tillbaka till igen. Svårt att säga något om staden som numera är hemma. Men jag tror Möllevångstorget beskriver allt det bästa: billig frukt, människor från massor av länder, falafel för 13 kronor, politik och åsikter, gemenskap. Pildammsparken får min röst för stadens bästa park.

1 – Florens
Inget konstigt med detta val. Finns ju en anledning till att jag startat en blogg som enkom handlar om denna stad. Ständigt återkommande, detta mitt ljus i livet. Mitt älskade Florens.


F
amiljen Medici syns överallt...


Det var som sagt svårt att lista och framförallt at placera in städer i en rangordning. Om jag skulle göra om detta om ett år, skulle det säkert se annorlunda ut, i alla fall bland de nedersta fem. Dessutom finns ett par platser som jag älskar, men som inte är städer och därför inte kan listas. Dessa är Öland, Alnarp och Wisley Gardens utanför London.
Men i alla fall… Det här var ett roligt inlägg att skriva!

Utmaning till mina kära medbloggare: vill se listor på era favoritstäder inom kort!