måndag 27 augusti 2007

Reseanalys

Har haft lite problem med att gå vidare med bloggen. Men har fått bra tips och råd från andra bloggare! Tack så mycket! Det bästa tipset är att helt enkelt bara skriva. För texter på en blogg är det viktigare att de är kontinuerliga än håller god kvalitet. Det bär mig dock emot att inte tänka på kvalitet, så jag hoppas ändå kunna prestera bra texter här.

Nåväl, till saken. Jag har nu haft tid på mig att mer fundera på den efterlängtade resan så här i efterhand. Blev det som jag ville? Gjorde vi allt som jag hade planerat? Blev det lyckat? Finns det fler saker att se – eller har jag klarat av Florens nu? Vad har jag tagit med mig hem?

Jo, resan blev som jag ville, vi gjorde nästan allt jag hade planerat, och det var absolut en lyckad resa. Det blir säkert fler resor till Florens, men naturligtvis vill jag då att det ska bli helt annorlunda.

Det jag saknade denna gång var mycket känslan som jag fick första gången jag var där, känslan av vår i luften och att se hela staden i detta skimmer av vårflor, blommande buskar och träd av alla de slag. Nästa resa dit blir helt klart på våren, för att se om den här känslan av vår som inte riktigt tillåts i Sverige vis den tiden på året, går att få åter.


Annars kan jag komma lite senare, när det faktiskt är vår i Sverige också, för att se den fantastiska iristrädgården (ligger precis bredvid Piazzale Michelangelo) i blom. Nu var den stängd, eftersom allt redan var överblommat. Irisen hör ganska starkt ihop med Florens, dessutom. Den ingår i stadsvapnet, och flera trädgårdar innehåller iris. Jag hittade faktiskt en i blom i Bardini-trädgården när vi var där!














Iris i staden Florens stadsvapen (här fotograferad på Palazzo Vecchio) och den enda blommande irisen i Florens, hittades i Bardini-trädgården.


Den här gången prioriterade jag inte heller familjen Medicis gravkapell, som ligger separat från deras familjekyrka San Lorenzo. Det var en för dyr entrébiljett, samtidigt som jag vet att de intressantaste Medicéerna ändå inte har de praktfullaste gravarna. Dessutom var Biblioteca Mediceo Laurenziana stängt på grund av reparationer, så Michelangelos berömda trappa gick inte att se. Utöver detta finns dessutom flera Medici-villor ytterligare att beskåda, samt att se den första Etruskiska byn Fiesole och inte att förglömma: för mycket pengar och ordentlig förbokning, kan man få gå i Vasaris korridor över Arno!

Så, massor mer finns att se och uppleva. Florens är på intet sett avklarat. Självklart finns massor av andra platser jag vill besöka, men det lär absolut bli Florens fler gånger.

Så, vad har jag då tagit med mig hem? Den svåraste frågan, men också det som får mig at vakna om nätterna och le. Jag har fått med mig minnen om renässansskatter, och genom dem en mycket starkare känsla för tidsperioden. Den florentinska renässansen, som var så levande för mig mellan 1994 och 1999 har jag fått tillbaka, och det är mer spännande än någonsin! En och annan av de mest intressantaste historierna lär hitta hit till bloggen, också.

Palazzo Medici fotograferat från katedralens kupol.

Symbol för allt det jag tagit med mig hem, får bli väggmålningarna i kapellet i Palazzo Medici. Jag har sett så många bilder av dessa frescomålningar, i sin helhet, och i detalj. Men nu äntligen har jag sett originalet. Och originalet är så oändligt mycket bättre än alla bilder. Färgerna var helt otroliga, av någon anledning blir alla bilder så bleka, inte ens de på Palazzo Medicis hemsida är tillräckligt bra. Fotografering förbjuden – jag har inga egna bilder att jämföra med heller!

Men jag har sett dem, och minnet av den djupblå färgen finns nu för alltid med mig!

Inga kommentarer: