söndag 22 mars 2009

Sommartid

Jag är väldigt ljuskänslig. Jag vill gärna ha ljust runt omkring mig när jag vaknar och när jag tar mig till jobbet - det är lättare att vakna då. Jag älskar långa ljusa sommarkvällar, och hatar mörka vinternätter som startar redan på eftermiddagen. Jag blev helt förbluffad över att den italienska kvällen blev nattsvart så fort, även mitt i sommaren. Folk söderifrån blir också förbluffade över att det är ljust så länge här. När jag väl kommer till norra Sverige för att uppleva midnattssolen så lär jag nog bli förbluffad jag också!

Det finns också en ljushistoria om lillebror, som är en favorit, förutom Turtles! Vi var i mellersta Finland en vecka en sommar. Lillebror var inte så gammal, fem år tror jag. Vid halv elva är det fortfarande ljust ute, men jag och mamma går och lägger oss. Lillebror vägrar. Han vill inte gå och lägga sig mitt på eftermiddagen! skriker han till pappa. Klockan hinner bli över elva innan han ger sig, och jag har inte heller somnat då, eftersom jag skrattat mig halvt fördärvad.

Nästa helg blir det sommartid igen. Sedan Sverige blev EU-medlemmar har jag funderat lite fram och tillbaka på det här fenomenet just för att jag är ljuskänslig. Det har mestadels varit på hösten dock, när vi ställer om för vintertid igen, men då och då även nu i slutet av mars. När Sverige gick med i EU anpassades klockinställningarna till EU-standard. Det gjorde bland annat att vintertiden infördes senare på hösten. Meningen med ändrad tid, är att man ska utnyttja dygnets ljusa timmar bättre, men i och med att införandet senareläggs, hinner de timmar i ljuset som man vinner på hösten, ha hunnit bli mörkare i Sverige i alla fall. Det gör mig extremt vinterdeppig då, medan jag bara ser positivt på införandet av sommartiden - det betyder vår!

På så många sätt är vintertid/sommartid helt sjukt! Vi använder CET (Central European Time) i hela Europa och under vinterhalvåret är den densamma som i Afrika. Men när vi inför sommartid i Europa, ligger de kvar. Vilket är helt förståeligt eftersom ju ingen ljusförändring sker kring ekvatorn. Och var tar egentligen dendär timmen vägen när vi ställer om klockan? Den försvinner här, men inte där... Och inte på Island heller, det enda landet i Europa som inte ställer om till sommartid.

Det är på det sättet väldigt skrämmande med sommartid. Så igår gjorde jag och mina vänner film om det!



Jag älskar mina vänner, vi har hur kul som helst ihop. Jag tycker det är fantastikt vilka idéer som dyker upp och som blir verklighet, och att få vara del i den kreativa processen är väldigt givande! En kram till alla mina vänner världen över, jag hade haft fruktansvärt tråkigt utan er!

(Trodde aldrig jag skulle skådespela igen - har så svårt att hålla masken! Men Voice Over och pytteroll fick jag göra denna gång!)

Inga kommentarer: