Visar inlägg med etikett skrytbygge. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett skrytbygge. Visa alla inlägg

söndag 14 oktober 2007

Problemet med kupolen del 2

Sammanfattning: ni är störst bäst och framför allt rikast, och vill få en byggnad som är det samma. Byggnaden ska prydas med världens största kupol, men ingen vet hur den ska byggas. Genom en tävling har ni i alla fall lyckats få fram två killar som verkar ha koll.

Den ene killen, inte så trevlig men tydligen smart, vi kan kalla honom Filip, han har i alla fall en idé om hur man ska få upp stenblocken till den höga höjd som själva kupolen ska börja från. Ni låter myndigt honom börja med det.

Killen konstruerar en hiss i trä som dras av oxar. Någon så stor hiss som orkar lyfta marmorblock på 500 kg har aldrig tidigare byggts. Skitbra, men ni vill ändå att Filip ska jobba ihop med den andre killen, trots att han (som får heta Gilbert) inte alls gör så mycket. Men, vad gör man. Gilbert är trevlig, det är inte Filip. Så Filip blir arg och bestämmer sig för att låtsas vara sjuk ett par dagar. Gilbert reder ju inte alls ut situationen utan Filip, och då först erkänner ni att det nog är Filip som ska leda jobbet. Filip återvänder dagen därpå frisk som en nötkärna.

Eftersom det går så bra för Filip att bygga stommen till kupolen ger ni honom tveksamt men till sist oundvikligen jobbet att bygga hela kupolen. Ni inser till slut att även om killen inte är trevlig, så verkar han trots allt vara den enda i hela världen som kan fixa till er kupol.

Detta är precis vad Filip har väntat på. Han har till och med varit och tittat på den kupol som romarna byggde för att lista ut hur just er kupol ska byggas. Problemet han har är er och er numera rätt ålderstigna arkitektplan som ni absolut inte vill ändra på. Han får inte bygga några stödbågar som kan hjälpa till att hålla uppe tyngden och han får inte bygga i igloostil, det vill säga jämna runda ringar som stödjer sig själva med ett jämnt tryck (fråga ingenjören, jag vet inte hur, bara ATT det funkar!). Inget av dessa tillåter ni honom att göra – den enda som vet hur den ska byggas – hans förslag förkastas! Kupolen ska vara elegant och äggformad, det är bestämt sedan länge!

Tja så Filip har inte mycket annat att göra än…
ATT LURA ER SÅ MYCKET HAN BARA KAN!

Han bygger två valv, ett inre och ett yttre som tillsammans kan bilda kupoltaket. Det inre byggs i igloostil men det yttre, får den silhuett som ni så hårdnackat håller fast vid. Det yttre skalet skyddar det inre från stormar och oväder, men det inre bära upp tyngden för båda skalen och toppen. Detta kräver att det inre skalet är extra starkt. Ringarna som det inre skalet består av (kom ihåg igloon) förstärks med järnkedjor.

Arbetare, hmm, nej fel... Turist på väg ned mellan det inre och det yttre skalet av kupolen.

Dessutom smygbygger han sidostöd i form av utbyggnader vid sidan om huset. Han övertygar er om att ni behöver det extra utrymmet men egentligen ser han bara till att den 37 000 TON tunga kupolen har extra stöd.

I slutändan får ni både iglookupol och stödbågar – utan att ni ens vet om det.

Även om Filip inte gillar er gillar han i alla fall de arbetarna som bygger på huset dagarna i ända, sex dagar i veckan, tio timmar om dygnet, för era surt betalda ören. Han ordnar väl belysta trappgångar och inför strikta regler på byggplatsen. Två trappor används endast för att gå upp i, och två andra endast för att gå ned i. Inga verktyg får heller lämnas kvar efter arbetsdagens slut. Med hjälp av detta sker inte ens fyra dödsfall på hela kupolbygget under hela den livstid som Filip lägger ner där. Detta utan att folk hade skyddskläder, hjälmar eller lyftkranar!

Slutresultatet är i alla fall alla nöjda med, se nedan!

Santa Maria del Fiore, Florens katedral, med STOR kupol.

Och detta är inte påhittat, det är ren renässanshistoria:

  • Ni – ullhandlarskrået. Ni importerar ull och färgämnen, färgar ullen och väver tyger av den. Hela världen handlar av er, för ingen annan får fram samma färgkvalitet någon annan stans. Hela staden är beroende av er sysselsättning.
  • FilipFilippo Brunelleschi (arkitekt i första hand)
  • GilbertLorenzo Ghiberti (guldsmed i första hand)
  • Byggnaden – Florens katedral även kallad Santa Maria del Fiore och Il Duomo
  • Romarnas kupolbyggnad - Pantheon i Rom
  • Kupol med stödbågar - Hagia Sofia i Istanbul
  • och sen tog det mellan 1296 och 1469 att få färdigt hela bygget.

Pingar del 2...

torsdag 11 oktober 2007

Problemet med kupolen

För att förstå hur fantasisk denna Florentinska sevärdhet är måste jag nog skriva lite annorlunda… Innan blev det dessutom skittråkigt, så jag försöker krydda till det lite.


OK, du har bestämt med dina kompisar att ni ska bygga värdens vackraste byggnad. Denna byggnad ska prydas med den största kupolen som någonsin byggts. Ni är slösaktigt rika, för ni tjänar bokstavligt talat pengar åt hela staden, så ni har definitivt råd att bygga något extravagant.

Ni har ingen möjlighet att ta in maskiner, eftersom det typ är år 1296 och de är inte uppfunna ännu. Glöm betong, gips och stålkonstruktioner – de är heller inte uppfunna. Men ni har sandstens- och marmorblock att bygga med. Det tar dock lite tid att frakta in dessa till stan, eftersom det inte finns lastbilar.

Nåväl, ni börjar bygga… Eller, ni anställer naturligtvis flera tusen människor för en spottstyver som bygger åt er, under ledning av en byggmästare. En arkitekt har utformat ett förslag till hur byggnaden ska se ut, men några byggnadstekniska lösningar finns inte med. Det är en ren utseendemässig ritning som byggmästaren går efter.

Krom, stål och glas är inget man kommit på tanken att pryda hus med än. Det här däremot, tre olika sorters marmor - det är grejer det! Mycket rysch pysch, det tycker ni är skitsnyggt!


Bygget går bra, ser schysst ut och följer ritningarna. Men allt eftersom tiden går inser ni att det kommer nog bli en del problem med kupolen. Den ska ju enligt ritningen bli rätt stor, högre än de båda andra stora kupolerna som tidigare byggts. Ni vill alltså ha den största kupolen i VÄRLDEN! Ni är ju bäst och rikast så varför nöja sig med något mindre?

Problemet är bara att den ena av dessa kupoler byggdes av romarna, och ingen kommer längre ihåg hur de bar sig åt. Den andra tycker ni är ful. Där har man använt sidobyggnation för att stödja upp tyngden från kupolen, och den där sidobyggnationen, eller stödbågar som det också kallas är skit som barbariska tyskar använder, så det vill inte ni ha. Er kupol ska vara stor, men framför allt snygg och elegant. UTAN stödbågar!


Fula stödbågar till stöd för byggnad nummer två.


Så, vad gör ni? Typ ingenting.

Det där kommer nog att lösa sig med tiden. Någon lär i en snar framtid komma på hur man ska göra. Gubbarna får fortsätta bygga så länge de kan. Det där med kupolen lär nog få lösning snart. (Med andra ord, ni är helt knäppa i huvudet, vem börjar ens bygga något så stort utan att veta HUR man ska göra INNAN man startar?!)

När sedan hela byggnaden är klar (förutom det där lilla problemet med kupolen) inser ni att något måste göras. Ingen arkitekt eller byggmästare i hela landet eller ens i hela världen (som vid denna tid var mycket mindre, eftersom en massa kontinenter inte blivit upptäckta ännu) har givit sig till känna, och således vet nog ingen hur ert storbygge ska fixas till. Därför utlyser ni en tävling där konstnärer, guldsmeder, arkitekter och andra tekniskt kunniga får delta.

Det tar en jäkla massa tid, medan byggnaden står där med ett stort hål i taket i väntan på lösningen. Men det skiter ni i, det viktigaste är att kupolen kommer att komma upp i samma stil som ni bestämt från början, och att den blir stor. Ni får tävlingsresultatet och två killar verkar ha spännande idéer. De får börja jobba tillsammans (SMART igen, nissar, de två största konkurrenterna ska samarbeta! Hur tror ni det går?!).


Fortsättning följer inom kort…

Pingeling!