måndag 2 juli 2007

Bloggmanifest

Det jag tänker skriva om på den här bloggen är enkelt. Det kommer at handla om Florens. Det kommer att handla om Florens på alla upptänkliga sätt. Nutid, historiskt, matnyttigt och kanske lite mindre matnyttigt, men allt om Florens. Och jag tänker göra det på ett mer personligt plan, så det handlar om mitt eget Florens. Att skriva mer personligt är lättare och dessutom mycket roligare att läsa. Det är i alla fall den erfarenheten jag har fått genom att läsa andras bloggar.

Varför vill jag skriva om Florens? Jo, om en månad åker jag och min Mr Emerson till Florens, vilket fick mig att vakna upp litet, och att gräva ner mig i gamla minnen. Florens har varit en följeslagare i mitt liv i 13 år, det vill säga nästan mer än halva min livslängd. Jag har förändrats, men kärleken till staden har levt kvar. Därmed har också mina upplevelser av staden förändrats med mig. Att se Florens på nytt, åtta år efter min senaste korta vistelse ska bli intressant. Kanske uppskattar jag andra saker denna gång, säkert är i alla fall att jag blir rik på nya upplevelser.

Sedan kan jag inte förneka att det kliar alltför mycket i mina fingrar för att jag ska kunna låta bli att skriva. Jag har alltid tyckt om att skriva och vet att jag är bra på det, så att bara skriva för byrålådan duger inte längre. Jag behöver en spark i baken, och att ha en blogg som kallar och uppmanar till att skriva regelbundet känns bra. Kanske stillar det skrivklådan också.

Varför skriver jag mer eller mindre anonymt? Svår fråga. Just nu är Florens och vår stundande resa allt jag pratar om med vänner och bekanta. De kommer således inte vara så intresserade av att läsa denna blogg. Kanske skriver jag därför snarare för en redan vunnen publik, alla de som redan älskar Florens. Dessutom kommer flera av mina texter bli ganska personliga, och jag behöver vänja mig vid tanken på att de blir allmän egendom.

Till dess är jag er ödmjuka,

Lucy Honeychurch

Inga kommentarer: