söndag 1 juli 2007

Jag och Mediceerna


En stor del av mitt intresse för Florens ligger också i den fascinerande historien om stadens stora mecenatfamilj, Mediceerna. I historien om familjen, dess uppkomst, styre och de två olika falangerna, är mycket spännande och jag är absolut inte ensam om mitt intresse för dem. Runt om på Internet finns flera informativa sidor om dem, jag rekommenderar engelskspråkiga Wikipedia till att börja med.

Allt tog sin början den där första dagen 1994 då jag var på endagsutflykt i Florens. Vi hade en trevlig guide som tog oss runt sevärdheterna efter vår utkikssejour på Piazzale Michelangelo. Det var kyrka efter kyrka, det magnifika domkapellet och den likaledes fantastiska Duomo med sin kupol och sitt klocktorn. Allt pyntat med vit, röd och grön marmor, så att det nästan ser ut som en jättelik spettekaka. Men det som återkom, gång på gång, var namnet Medici. De hade bott i både det ena och det andra palatset, de låg begravda i den och den kyrkan, och de hade styrt Florens under så många hundra år. Att en och samma familj hade påverkat och betytt så mycket för en stad, under så lång tid, var nästan obegripligt.

Det jag då tyckte var mest fascinerande var Vasaris korridor över Ponte Vecchio. Tänk att en man (hertig Cosimo I av Medici, 1519-1574) kunde vara så mäktig att han beställde en privat korridor att gå i, över den centralaste och viktigaste delen av en stad! Bara för att man inte ville beblanda sig med folket och bli överhopad av frågor när man promenerade från jobbet och hem. Idag hade politiker och tjänstemän aldrig fått göra något sådant. Och när man idag gör en åverkan på en befintlig historisk byggnad blir inte heller resultatet så bra. Sen är det klart, idag har man inte Giorgio Vasari att tillgå heller.
Idag är dock Vasaris korridor en helt självklar del av bron, utseendet skulle vara helt annorlunda om den inte hade funnits där.

Hur som helst. Solen sken ordentligt för första gången på den veckan, staden var omgiven av blommande träd och buskar, och jag var förälskad. Allt jag såg och hörde om Florens tog jag in och memorerade. Jag sög upp fakta som en dammsugare. Väl tillbaka på hotellet lusläste jag allt om Florens och Mediceerna i mina föräldrars medhavda guideböcker. Läsningen var bra, men absolut inte tillfredsställande.

Jag gick i 8:an 1994, och när vi kom hem slukade jag allt som hade med renässansen att göra när vi läste om det under historielektionerna. Men familjen Medici nämndes bara marginellt. Ett år senare fick jag reda på att man under gymnasiet gjorde ett specialarbete i valfritt ämne under sitt sista läsår. Redan då bestämde jag att mitt specialarbete skulle handla om familjen Medici. Då skulle jag väl äntligen kunna få veta allt jag ville om Mediceerna?!

Detta var mina två inledande kapitel till min Florensblogg. Helt enkelt hur allt började. Fortsättning följer.

Inga kommentarer: