måndag 9 juli 2007

JAA! Vi ska åka till Florens!!!

Illa. Mycket illa att det dröjer en hel vecka mellan mina inlägg. Många som bloggar har samma problem, men det beror oftast på att de inte har tid eller för lite att säga. Jag har massor att säga, och hyfsat med tid, men när bloggandet hålls hemligt för alla inklusive Mr Emerson är det svårt att stänga in sig och säga att man arbetar på ett hemligt projekt.

Hur som helst. Följande har jag velat säga sedan förra inlägget:

JAA!!! VI SKA ÅKA TILL FLORENS!!!

Jag lyckades äntligen övertala Mr Emerson om att vår nästa semestertur skulle gå till Florens, även om där är fullt med turister och även om där är väldigt hett om dagarna. Jag är mycket exalterad!!! Så exalterad att jag:

  1. Pratar exalterat om vår stundande resa med alla vänner och bekanta.
  2. Pratar exalterat om vår stundande resa med obekanta människor.
  3. Pratar exalterat och ingående om vår stundande resa med katten.

Vi åker söndagen den 29 juli och stannar i sju nätter. Vi åker med Sterling från Göteborg, som har reguljärflyg till Florens lilla men nu äntligen internationella flygplats, så vi slipper byten och vi slipper landa i Pisa istället. Dessutom är priset bra, vi gillar Sterling! Hotellet vi ska bo på heter Hotel Villa Liberty och ligger på kullen upp mot utkiksplatsen Piazzale Michelangelo. Vi åker tidigt på morgonen, så vi har hela söndagen på oss till inledande sightseeing. Mr Emerson har inte varit i Florens förut, så jag tänkte börja hela vistelsen med att titta på Florens från just Piazzale Michelangelo. Jag får jämföra mina intryck därifrån med de jag fick första gången jag var i Florens, och jag hoppas för allt i världen att Mr Emerson blir lika förtjust i staden som jag är!

Sedan finns det faktiskt någon annan som är lika förtjust i att jag ska åka till Florens, som jag själv är, och det är Nic. Nic är min italienska brevvän som jag nog skrivit till i över 10 år. Hon ska visa oss runt i staden och ta oss till en del gömda pärlor som turister sällan hittar till. Dessutom har hon fullt av ovärderliga tips om Florens med omnejd, eftersom hon ju faktiskt bor där och har gjort det sedan hon var liten. Denna fördel, att ha en Florentinsk kontakt var det som slutligen övertygade Mr Emerson om att Florens var rätt. Annars hade vi nog åkt till Dublin eller fjällen istället.

Åter till Nic. Jag fick en fråga om hur hon och jag fick kontakt, och det var något jag inte tänkt på under lång tid. Hur vår vänskap började, helt enkelt. Det var nog 1996 tror jag (möjligtvis 1997). Jag såg hennes annons om brevvänner i en specialtidning (OK, när den här bloggen blir offentlig kommer jag få sota för att jag skrivit ”specialtidning”. Det var faktiskt tidningen för Bryan Adams fanclub som hennes annons stod med i. Vi gillade båda Bryan Adams i början av 90-talet, nu har den förtjusningen lagt sig, men vår vänskap består!) och det stod bara en adress och ett födelseår. Men dessa tre saker räckte för min del: hon bodde i världens vackraste stad, hon var född samma år som jag och vi gillade samma musik.

Så jag skrev, och fick ett vykort från Budapest, tror jag, som svar. Kunde inte alls placera det till en början, men sedan blev jag jätteglad. Inte nog med att hon valt ut mig som brevvän, hon tyckte dessutom redan att vi var så goda vänner att hon kunde skicka turistvykort utomlands ifrån till mig. Det gör i alla fall jag endast till särskilda personer, inte som julkort som typ skickas till alla man känner…

Till en början så skrev vi bara enkla brev till varandra, men sedan lärde vi känna varann bättre och 2002 damp det ner ett jättepaket från henne i min brevlåda (eller, rättare sagt, gamla brevinkast i Malmö är små, så jag fick hämta ut det på posten). Det var fullt med bilder, kassettband, böcker och kartor samt massvis annat. Den kvällen blev det bara Florens i min lilla studentlägenhet, överväldigad av denna enorma gåva som jag blev! Efter det har våra brev blivit allt längre och dessutom medföljer nästan alltid ett och annat trevligt.

Det här paketet fick jag för ca två veckor sedan, innehållande böcker om Toscana och Florens, intressanta urklipp, en och annan present samt choklad en masse! Det är det trevligaste, vi har kommit på att vi båda uppskattar choklad mycket! Så, nu sänds det god choklad från Sverige och från Italien, till bådas stora glädje! Men, sanningen att säga har de mycket bättre choklad i Italien än vad vi har här. Så, ibland har jag skickat finsk Fazerchoklad istället…

Nic och jag har faktiskt träffats en gång, men bara över dagen, under min andra vistelse i Florens. Det var 1999 och jag var egentligen på läger i Livorno, på Toscanas västkust, men jag rymde från lägret en dag bara för att få se mitt älskade Florens. Men mer om det en annan dag.

Jag har placerat min blogg i
Halmstad
på bloggkartan.se

Inga kommentarer: